Lakier wybiórczy - przygotowanie plików

Lakier wybiórczy UV jest nakładany na projekt tylko na wybranych obiektach. Elementy pokryte tym lakierem są bardziej "błyszczące" od innych. Pozwala to podnieść walory estetyczne projektu. Najlepsze efekty można uzyskać stosując wybiórczy lakier UV na powierzchniach matowych. Lakier wybiórczy jest nakładany za pomocą sitodruku.


Jak przygotować projekt z lakierem wybiórczym UV?

 

1. Projekt graficzny powinien być przygotowany w programie wektorowym, np. CorelDraw lub Illustrator. Po opracowaniu grafiki do druku w CMYK tworzymy nową warstwę o nazwie "Lakier UV" i umieszczamy na niej elementy, które mają być polakierowane.

 

2. Elementy z którego będzie złożony projekt lakieru UV muszą mieć zadany kolor 100% K i muszą być dostosowane do elementów drukowanych.

 

3. Najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie projektu lakieru UV z obiektów wektorowych.

 

4. Projekt lakierowania UV nie powinien zawierać zbyt małych elementów. Grubość linii powinna być nie mniejsza niż 1 pkt, a wielkość tekstu nie mniejsza niż 14 pkt. Wynika to z technologicznych możliwości pasowania którego dopuszczalna tolerancja jest równa 0,5 mm, jak również z właściwości lakieru, który ma tendencje do zlewania drobnych elementów.

 

5. Tak przygotowany projekt z lakierem UV można przesłać w postaci otwartej, np. cdr lub ai. Projekt również można zapisać do pdf, lecz w takim przypadku trzeba rozdzielić projekt CMYK z projektem UV np. poprzez przeniesienie projektu UV na następną stronę. Należy przy tym zwrócić uwagę aby projekt CMYK i UV pozostały w tym samym położeniu.